Hashimoto stres i zgrzytanie zębów – wyluzuj dziewczyno!

Jest spina. Jest chmura. Hashimoto stres nerwy i drżenie rąk.

Zadania się piętrzą, każdy coś ode mnie chce, każdy ma jakieś oczekiwania i wymagania. Kredyty, dzieciory, bezrobocie i awans w pracy – każdy powód do nerwów jest dobry. No to kawa. Papierosek. Zarwanie nocek na forach dla świrów. Batonik na dobranoc. Nowy ciuszek. Ile stresów, tyle sposobów na stres, a każdy następny – jeszcze bardziej destrukcyjny I toksyczny niż poprzedni. Więc jak się relaksować przeciwzapalnie?

stres hashimoto objawy

Osobiście, gdy mam gorszy czas, to budzę się co rano ze stresem w sercu. Mam odruch szybkiego wstania, mam poczucie że jakiś niewidzialny, stukilowy plecak wisi na moich plecach i czeka, by go gdzieś wnieść. Ale gdzie? Ale po co? Nie wiadomo.

Witaj w świecie Hashimoto – przewlekłego poczucia wewnętrznej spiny i stresu. 

Stres to nasz przyjaciel – mobilizuje organizm do ucieczki – gdy wyczujemy, że ktoś chce nas zjeść. Dzięki niemu szybciej uciekamy przed wrogiem i szybciej gonimy nasz obiad. Stres trwający kilka minut czy godzin szybko zostaje przetrawiony przez organizm i wszystko wraca do normy.

Stres trwający kilka dni, tygodni a nawet miesięcy staje się niebezpieczny. Organizm przestaje sobie radzić z podwyższonym stężeniem kortyzolu, my stajemy się mniej odporni na infekcje, osłabieni i wypaleni. A więc – tadaaam XXI wiek!

Nadczynność i niedoczynność tarczycy, które zazwyczaj towarzyszą Hashimoto, bardzo często potęgują negatywne objawy stresu. Co więcej, pojawiają się doniesienia, że Hashimoto pojawia się właśnie pod wpływem długotrwałej ekspozycji organizmu (czyli Ciebie) na stres. Przypomnij sobie, w jakim okresie pojawiło się Twoje Autoimmunologiczne Zapalenie Tarczycy. Być może, podobnie jak u mnie, dokuczliwe objawy zsynchronizowały się właśnie z jakimś nerwowym wydarzeniem w Twoim życiu?

Tak czy siak, stres trzeba wyeliminować. I choć ogólnie w kulturze przyjęło się, by ze stresem radzić sobie za pomocą różnych najmniej racjonalnych środków – paląc papierosy, pijąc alkohol, kupując niepotrzebne przedmioty, jedząc słodycze czy grając w tępe gry – powiem Ci, że te wszystkie rozrywki jeszcze pogorszą Twoją nerwowość. I to nie tylko na poziomie psychicznym, lecz fizycznym – używki wypłukują minerały, debet na koncie bezpośrednio potęguje stres a poczucie marnotrawienia czasu jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na pogłębienie depresji.

stres hashimoto tarczyca

A więc, rozluźnij się – dobre sposoby na Hashimoto Stres:

  • Słońce, świeże powietrze, witamina D i zieleń – czyli spacer w pigułce. Najlepszym sposobem na stresiak jest długi, najlepiej trwający ponad godzinę spacer lub wypad na rowerze. Prócz tego, że skutecznie dotlenisz mózg, dodatkowo spalisz trochę ciastka z urodzin przyjaciółki, złapiesz rumieńca i … zdystansujesz się do problemu.
  • Magnez. Choć nie polecam suplementacji i tableteczek, z najlepszych źródeł wiem, że magnez naprawdę potęguje uczucie nieracjonalnego stresu i wpływa na system nerwowy. Jeśli nie lubisz łykać piguł (jak ja), jedz kasze, kakao, nie pij kawy ani alkoholu, nie jedz Szugar i prasuj ubrania zawsze na lewej stronie.
  • Odstaw używki – szczególnie laptopa i tefałen dwajściacztery. Poczytaj magazyn dla kolekcjonerów cynowych żołnierzyków, zainteresuj się fauną i florą w rejonie wschodniej Australii albo zapisz się na kurs haftowania. Mały świat jest bezpieczniejszy i zdecydowanie bardziej wolny od stresu. A co oni tam sobie gadajo, to wiesz…. Schowaj między bajki.
  • Kawa, alko, cigaret – won. Serio, myślisz, że Cię to rozlużnia? Kłamiesz – sobie samej prosto w oczy. Wstyd. To jest wojna, wojna z Hashi i to nie jest kraj dla miętkich ludzi, rzuć to w cholerę.
  • Wyznacz granice. Masz prawo się wkurzać, że musisz samodzielnie sprzątać cały dom co sobotę, mimo że domowników jest pięciu. Sorry, taki mamy klimat, potrzebujesz pomocy więc o nią prosisz, nie musisz nosić wszystkiego sama na własnych barkach. Jeśli mają Cię gdzieś, wystaw ich wszystkich za drzwi, albo przestań sprzątać/robić zakupy/utrzymywać. Wyluzuj się i patrz, jak wszystko wokół pięknie płonie. Ciesz się każdą sekundą.
  • Kochaj się, troszcz się o siebie i głaszcz w każdym geście. Pamiętaj, że Twoje ciało jest wszystkim co realnie posiadasz – nic więcej, nic mniej, tylko Twój organizm należy do Ciebie. Używaj zdrowych kosmetyków, jedz bezglutowe jedzenie i świadomie kontroluj to wszystko. Poczucie kontroli nad sytuacją wycisza stres i wzmacnia.

Hashimoto stes to najbardziej niszczycielskie zjawisko, jakie możesz sama sobie zafundować. Ceną takiego życia może być ciężka choroba psychiczna lub/i fizyczna, a w przypadku Hashimotek –  pogłębienie nadczynności lub niedoczynności. Jeśli wyluzujesz się w porę i zrozumiesz, że jesteś wszystkim co masz i dlatego musisz o siebie dbać, to masz szansę żyć długo, w zdrowiu i szczęściu. Jeśli nie, będziesz mieć problemy i to szybko. Dlatego chill out babe, chytaj dzień i spadaj na dwór! 

Zdrowia Kochane!

ixon, xoxo


Wszystkie eksperymenty opisane na blogu zostały przetestowane na zwierzętach; Hashipoczwary biorące w nim udział znacznie ucierpiały. Autorka nie bierze odpowiedzialności za efekty uboczne stosowania zaleceń, w szczególności na stan Waszych Haszipoczwarek.

zycie przez szybe depresja

Jedna myśl nt. „Hashimoto stres i zgrzytanie zębów – wyluzuj dziewczyno!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *